Mohamed Mounir Official fan club
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةمنتدى منير فانزأحدث الصورالتسجيلدخول

تفسير مفهوم اغنية حدوته مصرية

كاتب الموضوعرسالة
كريم ابوالحسن
اداره المنتدى
اداره المنتدى
كريم ابوالحسن

تفسير مفهوم اغنية حدوته مصرية Empty
مُساهمةموضوع: تفسير مفهوم اغنية حدوته مصرية   تفسير مفهوم اغنية حدوته مصرية Emptyالسبت مايو 29, 2010 12:01 am

حدوتة شايفها منير في مصر و المصريين من زمان و فعلا زي ما هنشوف انة بيخاطب حقيقة موجودة فعلا .

"منرداش يخاصم القمر السما منردش تدوس البشر بعضها , منرداش يموت جوة قلبي ندا .منرداش قلبي جواي يغني اجراس تدق لصرخة ميلاد تموت حتة مني الاجراس بتعلن نهاية بشر من العباد "

منير بيقول منرداش ؟ وفي هذا اللفظ الأحتجاح علي اشياء في حياتنا هنافي مصر , كلنا مش بنحب سياسة الحكومة المصرية و ظلمها للناس فقال منير منرداش يخاصم القمر السما وهنا بيشبة الحكومة و الشعب بالقمر و السما

منرداش تدوس البشر بعضها و هنا منير لمس نقطة التفاوت الطبقي بين الناس ,و إن اللي معاة الفلوس و السلطة بيدوس علي الناس و ممكن يأزي ناس عشان يوصل لهدفة و دي حقيقة موجودة فعلا

منرداش يموت جوة قلبي ندا: مش عايز اللي بحلم بية و بتمناة يموت جوة قلبي و انا بصراحة شايف كدة فعلا , وراء كل مصري كنز لكن السياسة المصرية سرقت مفاتيح كتير من كنوز مصر , والكنز دة بقصد بية طاقات الشباب و افكرهم و طموحاتهم و موهبتهم . و مفتاح الكنز هو توفير كل ما يحتاجة الشباب لأخراج ما بداخلة من فن و ابداع . لكن فين؟ . . . . .

منرداش قلبي جواي يغني اجراس تدق لصرخة ميلاد تموت حتة مني الاجراس بتعلن نهاية بشر من العباد : هنا منير بيوصف الناس اللي قلوبها في البداية منذ الميلاد قلوب بيضاء مليها الغنا و الفرحة إلا انها تعكرت تلك القلوب و اصبحت قاسية و شريرة و عشان كدة بيقول منير تموت حتة مني و بيقصد مات الخير و الحب جوة القلب المصري و شوف كام مصري اتعكرت قلوبهم ,ناقوس الخطر بيدق علينا يا مصريييين ...

" دة الحكمة جتلتني و حيتني و خلتني اغوص في قلب السر جلب الكون قبل الطوفان ماييجي و خلتني اخاف عليكي يا مصر و احكيلك علي المكنون "

منير بيخاطب مصر كأنها شخص بيحذرة , يا مصر انا بشكيلك اللي شوفتة و اللي مخليني مش عارف عايش ولا ميت ؟ يا مصر خدي بالك من اولادك قبل ما الطوفان ييجي و ياخد منك كل شيء جميل انا بحكيلك من اعماق قلبي يا مصر وعلي اللي جواية و مكنون فيا .

" مين اللي عاقل فينا مين مجنون , مين اللي مدبوح من الالم ,مين اللي ظالم فينا مين مظلوم , مين اللي ما يعرفش غير كلمة نعم "

الحقيقة فييييييييين يا مصريين مين فينا اللي عاقل مين مجنون مين اللي بيمثل انة تعبان و مين اللي بجد اتدبح من الحزن و الشجن مين الظالم مين المظلوم ؟ مين اللي ما يعرفش غير كلمة نعم و هو ابسط مثال بيقولة منير لأنسان بسيط مش بيقول غير حاضر و نعم بس مين ؟ دة ولا دة ؟ دة بيمثل انة كويس ولا هو فعلا كويس ؟ . . . هكذا تناقضات كتير و الحقيقة غابت عننا .

"مــين الى محنيلك خضار الفلاحين الغلابة مــــــين الى محنيلك عمار عمالك الطيابة مـين الى بيبع الضمير ويشترى بية الدمار "

بيفكر منير مصر بناس بتحبها بجد و بيقولها , مين اللي مخضرك ؟ الفلاحين الغلابة , مين اللي معمرك ؟ عمالك الطيابة ؟ مين اللي بيستغل الفلاحين و العمال في الدمار و الشر و بيبيعوا ضمرهم ؟

"مين هوة صاحب المسئلة و المشكلة و الحكاية و القلم رأيت كل شيء و تعبت علي الحقيقة جابلت فى الطريق عيـون كتير بريئة اعرف بشر عرفوني لا لا معرفونيش جبلوني و جبلتهم بمد ايدى لك طب لية ماتجبلنيش لا يهمـى اسمك لا يهمني عنوانك لا يهمنــــــى لونك ولا ميلادك مكانـــك يهنى الانسان ولو ملوش عنوان "

مين اللي معاة الحقيقة مين اللي كتب الحدوتة دي؟ انا تعبت و مش قادر اوصل للحقيقة, في طريقي اناقبلت عيون بريئة كتير و عرفت بشر صحيح عرفوا اسمي و ميلادي و لوني ؟ إلا انهم معرفونيش كإنسان
عشان كدة انا ميهمنيش لا الاسم ولا العنوان و لا اللون ولا المكان و لا الميلاد , انا بس يهمني انت , الانسان , حب , عطاء , احساس , خير هو دة الانسان

"يناس ياناس يمكبوتة هية دى الحــــــدوتة حدوتة مصــرية حدوتة مصــرية "

فهمتوا يا ناس انا عايز اقول اية؟, فهمتوا احنا عايشين ازاي؟ يا ناس يا ناس يا مكبوتة اسمعوا و اعرفوا حدوتة مصرية

https://mounirfans.yoo7.com

تفسير مفهوم اغنية حدوته مصرية
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تفسير معانى اغنية شبابيك
» حمل الان مجموعة من رنات اغنية ازاى
» حمل الان اغنية ازاى محمد منير